A hülye németeknek nem kell a gázolaj, pedig ott terem a benzinkúton

A 2024. május 16-án zajlott Proptech Innovation Now konferencián nem csupán a hagyományos értelemben vett építőipar és ingatlanpiac képviseltette magát, hanem az egyre nagyobb teret hódító e-mobilitás is, ami fejlett infrastruktúrát és azonnali nézőpontváltást követel.

A városi ember megdöglik a városba beingázó, de a városból kiköltöző ember autójától” – mondta nyitóelőadása elején Bazsó Gábor, alias Karotta autós újságíró, a rendezvény társházigazdája, megadva ezzel a teljes e-mobilitás szekció alaphangulatát. Habár a téma elsőre idegennek tűnhet az építőipar és ingatlanpiac vonatkozásában, valójában nagyon is kapcsolódik hozzájuk: az e-mobilitás (azaz konyhanyelven szólva az elektromos autók) terjedése új infrastruktúra kiépítését teszi szükségessé, ami nem csak a közutak melletti töltőállomások telepítését jelenti, hanem a modern irodaépületek és parkolók átalakítását is.

Bazsó Gábor, a rendezvény moderátora (Fotó: Glódi Balázs)

Érdemes megnézni az elektromos autóknál, hogy egyre kevesebbet töltünk már publikus helyen” – mondta előadásában Somogyi Zsolt, az okos parkolási megoldásokkal foglalkozó Parkl ügyvezetője. Az egykor városi parkolással foglalkozó cég mostanság az irodaépületek parkolóinak felokosításába is belevágott, az így szerzett információkból született a bemutató is. „Egyre inkább az van, hogy ahol sok időt tölt az autó, legyen az otthon, vagy egy irodaház előtt, ott szeretném tölteni a gépjárművemet” – magyarázta Somogyi az általános e-autós hozzáállást. Karotta mellett ő is kitért rá, hogy a nagyvállalatok idővel cserélik autóflottáikat, és ahogy telnek az évek, úgy nő az esélye a részben, vagy akár tisztán elektromos modellekből álló flottának.

Amíg csak a főnöknek, vagy valami ultra zöld emberkének volt elektromos autója a cégnél, addig leraktunk oda egy töltőt, bedugta, elindította, többet ezzel nem kellett foglalkozni” – mondta Somogyi. „Az elmúlt egy-két évben, főleg új fejlesztéseknél vagy retrofiteknél olyan darabszámokkal találkoztunk, hogy 10-20 darab töltő.” A töltőkhöz persze áram kell, megfelelő eszközök, szoftverek, és így tovább – jelentős fejlesztés, amit előbb-utóbb minden nagy irodaház be kell vezessen. A számok pedig nem hazudnak: a Parkl szerint azon cégek, amiknél már van elektromos autó, 74 százalékban még idén bővítenék a flottát, a munkavállalók 42 százaléka pedig már most jelezte, hogy szívesen töltené az autót a munkahelyen.

Mindez jelentős változásokat jelent, amiknek viszont nem mindenki örül. „Mindenki hallott arról, hogy a hülye németek a zöld hisztiben bezáratták atomerőműveiket és újranyitották a szénerőműveiket, és ennek megfelelően, úristen, mennyibe kerül náluk az áram, és úristen, milyen mocskos” – harsogta Karotta. „Kivéve, hogy ez egy hülyeség.” Az általa prezentált grafikon szerint Németország gyorsan dekarbonizál. „Nincs annyira mocskos áramhálózat, ami mellett ne lenne sokkal tisztább egy elektromos autó a teljes élettartamára vetítve, akkor is, amikor beleszámoljuk az akkumulátort, meg a hozzá szükséges nyersanyagokat.” Karotta kifejtette, hogy az elektromos infrastruktúra kiépítéséhez mindenhol megvan a lehetőség, mert áramot akárhol termelhetünk, szemben a fosszilis üzemanyaggal, amit szállítani kell. Ugyanakkor az előadást követő kerekasztal-beszélgetésen Karotta is kiemelte, hogy azért még „nincs kész” az infrastruktúra, és ez is lassítja az átállást.

Bazsó Gábor a hazai autópiacról (Fotó: Glódi Balázs)

A töltések fele otthon történik, 30 százaléka az irodában, 20 százalékuk pedig on the go” – magyarázta korunk töltési szokásait az e-mobilitás kerekasztalon Hajós Balázs, az elektromos hálózati okos megoldásokkal foglalkozó Schneider Electric sales vezetője. A cég a Parkllel is együttműködik, mert a töltők céges parkolókba való beépítésénél felmerül a kérdés, hogy lesz-e elég parkolóhely, hozzájuk pontosan hány töltő kell, és a dolgozók megfelelően használják-e ezeket. Most ott tartunk, hogy 30 körül van az ideális töltőszám, de hamarosan elérjük a 100 töltőt, ami újabb kihívásokat jelent, mert az egyre több villanyautó miatt ki kell találni, egy töltőnél pontosan mennyit parkolhat egy autós. Habár a dolog emberi oldala még kidolgozásra szorul, az biztos, hogy a bővítés háttere sok esetben adott.

Hajós Balázs (Schneider Electric) mobilitás témájú előadása közben (Fotó: Glódi Balázs)

A műszaki oldal már nem kihívás, adott az energiamenedzsment, a parkolásmenedzsment, és egy hibás tervezői gyakorlatnak hála az épületeken jelentős többlet kontingensek vannak, amik a működésen felül is rendelkezésre állnak” – mondta Gergely Ferenc, a CPI Hungary ingatlanfejlesztő szenior projektmenedzsere. Áram tehát bőven van, az autó- és parkolóhasználat megreformálása a gond: sokan állandó parkolót szeretnének maguknak, márpedig egy töltővel felszerelt parkolóban ide-oda kell majd állni. „Én az egyéni felhasználónál látom a legnagyobb ellenállást” – mondta Gergely, utalva rá, hogy a régi szokásokat nehezen vetkezik le az autósok, vagy akár a cégek. Erre egyébként Karotta nyitóelőadása is utalt: az újságíró szerint a „culture of seggvédelem” korát éljük, avagy sokan görcsösen ragaszkodnak az ismert formátumokhoz, mert félünk a meglévő üzleti modelleket innovációra váltani – a szakértők szerint általában tévesen.

Hajós Balázs, Gergely Ferenc, Somogyi Zsolt és Bazsó Gábor a Fenntartható vállalati elektrifikáció panelbeszélgetésen (Fotó: Glódi Balázs)

Karotta a kerekasztalnál felvetette, hogy az elektromos autókkal kapcsolatban még most is vannak tévhitek, például, hogy hamar lemerülnek. Holott azok a típusok, amik mostanában cégautóként népszerűek, legalább 300-400 kilométert, de általában inkább 400-500 kilométert is megtesznek egy feltöltéssel. „Nagyon kevés ember van, akinek ez a napi munkába járását nem fedi le” – mondta csípősen. „Aki Párizsból szeretne Budapestre járni dolgozni, annak valóban nem ideális választás a villanyautó.

Az e-mobilitás tehát nem csak jön, hanem itt van, és az ingatlanpiac is reagál rá. Az irodaépületek és parkolók fejlesztése azonban csak az első lépés: a jövő okos városaiban a villanyautók támogatása alapvető igény lesz, és már most fel lehet készülni a túlnyomó részt elektromos évtizedekre. Többek között erről beszélt Farkas Tamás, az Asura alelnöke, aki az adatgyűjtéssel kezdte prezentációját. Egy teli parkolót mutatott, majd a digitális helyzetfelismerés és adatszerzés optimalizálásának fontosságára hívta fel a figyelmet. „Elláthatunk minden parkolóhelyet egyedi szenzorral, tehetünk kamerát az összes elektromos töltőre, ezzel további beruházási, üzemeltetési és karbantartási költséget generálva, vagy használhatjuk a parkolóban lévő kamera feedjét, ami lényegében semmibe sem kerül.” Ha már tudjuk, hogyan használják az emberek az autóikat, a töltők elhelyezése és az autósok viselkedésének megfelelő irányba terelése is sokkal könnyebb lesz. Ez véget vethet a seggvédelem kultúrájának is.

Farkas Tamás (Asura) prezentációja az eljövő elektromos évtizedekre való felkészülésről (Fotó: Glódi Balázs)

 Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és a Linkedinen is!

Legfrissebb

Kapcsolódó hírek

Sok kicsi nincs, csak kevés kicsi van

Irodák, gyárépületek, rendezvénycsarnokok – fontos funkciókkal bíró épületek, de egyikből sincs annyi, mint lakóingatlanból. Ahány ház, annyi megoldás, a pénztárcák vastagságához mért igények pedig a 2024. május 16-án rendezett PropTech