2019-10-11

A TED X YOUTH FELKÉSZÍTŐ TRÉNERE, SZIJÁRTÓ ADRIENN PONTOKBA SZEDTE AZ ÁLOMIRODÁDHOZ VEZETŐ ÚT LÉPÉSEIT

Az iroda, ahol dolgozol, nem az igazi? Lehetne sokkal kényelmesebb, praktikusabb, modernebb vagy épp otthonosabb?

Kényelmetlenek a székek, túlzsúfolt az open office tér, kicsi a konyha, levegőtlen a tárgyaló? A kollégákkal ebédszünetekben vagy a társaddal otthon ötleteltek és sziporkázva sorolod a “Mi lenne ha…” javaslatokat? Majd mindezek a négy fal között maradnak?

Gondoltál már arra, hogy mi lenne, ha ezeket az ötleteket megosztanád a főnököddel is? 

Persze mindezt ne hirtelen felindulásból tedd, és ne váratlanul egy kávészünet három percében zúdítsd rá az ötleteidet! A következő kérdések segítenek abban, hogy felkészült legyél és átgondolt stratégiával, méltón képviseld az ügyed. Itt az ideje, hogy az ötleteiddel kilépj a dobozodból és élhetőbbé tegyétek az irodátokat.

Szijártó Adrien, az Impact Training alapítója, a TEDxYouth konferencia felkészítő trénere, prezentációs coach és egyetemi oktató pontokba szedte, hogy miként kerülhetsz közelebb a célodhoz:

1. Mit is szeretnél igazán?

Adrienn sokszor találkozik olyan kérésekkel, amik túl általánosak, ködösen fogalmazzák meg őket. Ezek a másik fél számára nehezen érthetők és akár ijesztőek is lehetnek. Azt mondani, hogy szeretnénk kényelmesebb irodát, még önmagában rengeteg dologra utalhat. A főnököd fejében hirtelen lepereghet a kisfilm, ahogy már bontják a falakat, hogy nagyobbak legyenek a terek, látja a komplett irodabútor cserét, és ahogy röpködnek a milliók a szeme előtt, a válasza egy azonnali nem lesz. Legyél konkrét és előzd meg a másik fejében pörgő negatív mozit. Kérdezd meg magadtól, mit is szeretnél pontosan? 

2. Lépj egyet hátra! 

Ahhoz, hogy a célod megfogalmazd arra is szükséged lesz, hogy egyet hátra lépj, és magát a problémát definiáld.  Mit jelent az, hogy kényelmetlen az iroda? Mi nem oké? Például ha úgy érzed magad, mint egy tömegrendezvényen, ahol már egymás lábát tapossátok, szükség lenne egy új helyiségre. Ha a nap végén sokatoknak fáj a háta, akkor új székekre van szükségetek. Ha ebédnél mindig nagy a sorbaállás a mikro előtt, és gyakran elfogy a bögre, akkor a kényelem itt a konyhafelszerelés megújítására utal. A „legyen otthonosabb az iroda” helyett lehet az a célod, hogy hadd hozzatok be szobanövényeket és képeket. A szűkös és zsúfolt iroda alatt pedig azt is értheted, hogy valójában szeretnétek egy közösségi teret, ahol szakmai meetupokat tarthattok. Ha detektálod a pontos problémát, az meghozza azt a választ, hogy mire van igazán szükségetek. 

3. Teszteld a megvalósíthatóságot!

Rendben van, szükségetek van egy közösségi térre, de vajon ez egy megvalósítható kérés? Ne csak a levegőbe beszélj és álmodozz, hanem tervezz is! Hogyan lehetne kialakítani egy ilyen teret? Járd körbe a lehetőségeket, hogy akár már konkrét javaslatokkal is előállhass! Nézz körbe, és keress hasonló pozitív példákat más cégeknél. Mások milyen közösségi tereket hoztak létre? Mire lenne szükség ahhoz, hogy ez nálatok is megvalósulhasson? A kollégákkal is együtt ötletelhettek. Nem kell túlgondolni és már konkrét árajánlattal vagy bontási tervvel előállni. Az viszont mindenképpen jó, ha a másik fél látja, hogy megvan az a két-három konkrétum, ami erős bizonyítékként szolgál arra, hogy érdemes ezt az ötletet alaposabban végiggondolni. 

4. Miért lesz nektek így jobb?

A Simon Sinek féle “Start with why!” módszer itt is szuperül alkalmazható. Miért is van szükségetek erre a változásra? Mit nyertek az iroda alakítással? Például azért szeretnétek egy közösségi teret, mert akkor itt tarthatjátok a havi egyszeri brainstorming klubot és félévente az office talks eseményeteket.

Eddig bérleti díjat fizettetek a külső helyszínért és időbe telt az utazás is. Ha van egy ilyen tér, akkor éves szinten megspóroltok akár egy millió forintot a csapatnak, amit szakmai továbbképzésre költenétek. Összesen akár 150 órát is nyertek a csapatnak, ha nem kell utazgatni. Ráadásul előfordulhat, hogy több társcsapatotok is belekezdene a brainstorming klub projektbe, mert azt tapasztalták, hogy nálatok ez hozta be a legutóbbi projekt ötleteket, és nagy lendületet nyert így a csapat. A belső motivációk feltárása adja majd azt a lelkesedést a beszédednek, ami hitelessé tesz a másik előtt. 

5. Gondolkozz a másik fejével!

Oké, megmutattad, hogy mi a ti motivációtok a kérés mögött. Viszont ne kövesd el azt a gyakori kommunikációs hibát, hogy a saját célodra fókuszálva elfelejtkezel a másik félről! Hiszen ha szeretnéd a főnöködet megnyerni az ügyednek, akkor bizony meg kell mutatnod, hogy ez miért éri meg neki. Ő mit kap ebből?

Készülj fel minél jobban a főnöködből! Vedd sorra, hogy milyen kérdések merülhetnek fel a fejében a kéréseddel kapcsolatban! Mi lesz a közös haszon ebből? Hol térül meg az erőforrás befektetés a cégnek? Mi az, ami megriaszthatja őt? Mi érdekli őt a legjobban? Mennyi időt vesz igénybe a projekt? Mennyit kell rá elkölteni? Lesz-e neki ezzel operatív teendője? Válaszd ki azokat a legfontosabb kérdéseket (3 -5 kérdés), amik a belépőt jelentik ahhoz, hogy elkötelezd az ügy iránt, és válaszold is meg őket! Az a cél, hogy a végén azt érezze, hogy erre mindenképpen érdemes igent mondania. 

+1 Legyél konkrét!

Azt is fogalmazd meg pontosan, hogy a cél eléréséhez mire van szükséged tőle! Mit szeretnél? Engedélyt, támogatást, pénzbeli hozzájárulást, egy vezetőségi meetingen fél órát a részletesebb prezentációra? Mi az első lépés, amire most szükséged van tőle? Fontos, hogy pozitív irányú, teljesíthető kéréssel állj elő. 

Ha ezeket a kérdéseket sorra veszed, akkor a főnököd azt látja majd, hogy felkészült vagy, már alaposan körül jártad a témát, és az ötleted több szinten is validáltad. Ezzel kikövezetté teheted az utat a célod megvalósításához. Ha elkészültél a beszéded megírásával, érdemes visszajelzést kérni a kollégáktól, így együtt hozhatjátok ki a legtöbbet az irodátokból!

Ha szerinted is sokkal jobb lehetne az irodátok, és ott cikáznak az ötletek a fejedben, csak még nem találod a  módját, hogy ezt hogyan oszd meg a főnököddel, regisztrálj az Office Week-en az Impact Training és a HB Reavis október 15-i  közös rendezvényére (ameddig van hely), ahol egy interaktív tréning keretében találkozhatsz Szijártó Adriennel, aki segít megtalálni a megfelelő stratégiát!

„A tiszta és mély üzenetek megtalálásához egy felfedező út vezet. Meg kell keresnünk azokat a kérdéseket, amelyek kibontják üzenetünk esszenciáját, és a kusza gondolatokat is rendszerbe illesztik.”