2019-05-28

Az irodaház DNS-e behatol az agyunkba. A technológia lesz a szuperkomornyik

Hihetetlen, mondhatnánk, pedig már minden megvan! A bérlők mindennapjairól gyűjtött infók összessége az irodaház DNS-e, így az épület élő organizmussá válik: liftet hív, kávét készít, bekapcsolja a klímát stb. A PropTech Hungary konferencián június 13-án megmutatjuk, hogy milyen lesz az életed. Mi nem elméleteket gyártunk, hanem a valóságra koncentrálunk!

A jövő már elkezdődött az irodaházban, és ez már nem csak unalmas szlogen többé. Ha behajtasz a mélygarázsba, a telefonod jelzi, hogy melyik szinten van üres parkoló, a mobiloddal azonosítod magad a bejáratnál, a lámpák automatikusan bekapcsolnak, amerre jársz, a lift megnyílik, és a céged irodájába visz. Közben kiválasztod az aznapi munkaállomásodat, rendelsz egy kávét, bekapcsol a klíma.

Az intelligens naptárak jelzik, hogy melyik konferenciaterem van lefoglalva, azonban az érzékelők még szofisztikáltabban segíthetnek: megmutatják, hogy éppen melyik tárgyaló szabad, ha egy gyors hívást kell lebonyolítanod. A telefon segítségével a hőmérsékletet és a világítást szabályozhatod,  miközben az intelligens rendszerek már emlékezhetnek a szokásaidra, és automatikusan elindítják ezeket a beállításokat, ha belépsz egy üres helyiségbe.

A rendelkezésre álló technológiai megoldások ezt már lehetővé teszik, vagyis az irodaházakban dolgozók viselkedését értelmezik. A proptech iparág fejlődésében ezért nagyon fontos elem a szoftver és hardver összekapcsolásának hatékonysága. A technológia szerepét azonban tágítsuk ki, hiszen nem csak a jövő irodai működését mutatják meg, hanem a munkaerőpiacra is jelentős hatást gyakorolhatnak.

Optimalizálás és bérlői élmény

A versenyben kettős folyamat zajlik párhuzamosan, miközben a vállalatok a tehetséges munkatársak megszerzéséért vívnak harcot, addig az épülettulajdonosok a bérlők megtartásáért tesznek jelentős erőfeszítéseket. A két folyamat szorosan összekapcsolódik, hiszen abba az irodaházba, ahol az okos megoldások egyre nagyobb teret kapnak, jönnek a bérlők, és ahol ilyen kényelmet kínál a munkáltató, oda jönnek a kvalifikált alkalmazottak.

Az optimalizálás itt jelenik meg, hiszen az irodaház-kezelők egyre több adattal rendelkeznek arról, hogy a bérlők hogyan viselkednek az épületben, egyáltalán milyen interakciók figyelhetők meg az épület és a bérlők között. Az adatok birtokában az ingatlankezelők hatékonyabbá tehetik az épületüzemeltetést és az irodai funkciókat is fejleszthetik. A tulajdonosok emellett vizsgálva a munkafolyamatokat, tudhatják, hogy a jövőben milyen fejlesztésekre összpontosítsanak az irodaházban.

A property menedzsment két legyet üthet egy csapásra, hiszen a begyűjtött infókra adott válaszreakció nem csak a bérleti szerződések meghosszabbítását jelentheti, hanem a bevételeket is növelheti azáltal, hogy az adatok alapján azonosított igényekre széleskörű kényelmi szolgáltatásokat alapoznak, amelyekért persze plusz díjat fizetnek a bérlők. Egyes szolgáltatások igénybe vétele esetén még jutalmazhatják is a bérlőket kedvezményekkel, amely még inkább elégedetté teszi az irodaházban működő vállalatokat.

Az irodaháznak is van DNS-e

A bérlői viselkedésről gyűjtött infók összessége az irodaház DNS-e, amely elősegíti, hogy az adott épület valóban élő organizmussá váljon. A hangsúly a valós idejű adatokon van, vagyis naprakésznek kell lenni, hogy az ingatlankezelők hatékonyan tudják irányítani a folyamatokat, hiszen ebben a villámgyors világban nincs idő hezitálni. Az ingatlankezelők fontos feladata még, hogy a bérlőkben tudatosítsák a proptech által biztosított előnyöket és lehetőségeket.

Mindenesetre a jövőben az ingatlankezelőknek az épületoptimalizálás során törekedniük kell az integrált technológiák alkalmazására, hogy javítsák az épületekre vonatkozó adatok minőségét, a bérlők megtartási arányát, és biztosítsák a jövőbeni bevételi lehetőségeket.

Fotó:  Khakimullin Aleksandr - shutterstock.com

Média forrás: realista.hu